02.juni.2022

LO-kongress

fb

 
Her er talen Frode fremførte på kongressen
Frode%20Larsen
Her er talen som Frode fremførte på kongressen:


Ærede dirigenter og kongresse representerer. 

Under punkt 3.9, Produksjon, linje 606 så står det følgende:

Petroleumsnæringen må utvikles i tråd med hensyn til arbeidsplasser, klimamålsetninger og behovene til våre viktige handelspartnere. 

Her ville jeg gjerne hatt inn en ny linje, men det trenger jeg ikke da dette faktisk dekker alt vi trenger. 

I klartekst så betyr dette at petroleumsnæringen skal utvikles og ikke avvikles.

Synes at den teksten som står der er veldig dekkende og om den tolkes riktig så er den rett så sterk. 




Støtter ellers alt det som mine gode venner Eirik Birkeland og Ingard Haugeberg sa i sine innlegg. Veldig gode innlegg som reflekterer vår utsatte bransje. 




Så vil jeg gjerne rette en stor takk til IE, LO, NHO og oljeselskapene som stod sammen om å få på plass den berømte oljepakka i 2020. Den reddet mange arbeidsplasser og fikk satt i gang flere prosjekter. 

At Erna Solberg da i dag går ut å erkjenner en feil i den forbindelse, og sier at oljepakka var for gunstig får så være, for ingen av oss kunne vel sett at Europa så sånn ut 2 år senere. 

Når man i tillegg har med seg LO-kongressen sin sterke uttalelse, passer nok det ikke det for Høyre som da vil ha denne holdningen alene, om å verne om oljenæringen. 




Mye har blitt sagt om oljeprisen og den situasjonen som er i Europa og verden er i og jeg mener at vi ikke er i noe posisjon for å kunne sette en sluttdato for norsk olje og gassproduksjon. 

Vårt forbund er helt klar på hva vi mener om dette og med det innspillet som  Jørn Eggum hadde i sitt innlegg om den usikkerheten om Europas evne til å stå imot Russlands utpressing og den kraft og energikrisen dette kan føre til, så er ikke dette tiden for å sette noe sluttdato på norsk olje og gass produksjon.




Men tilbake til min næring og område. 




Mange snakker om lete stans.

Et vedtak på Stortinget vil med umiddelbar virkning kaste 10 000 boreriggarbeidere direkte ut i arbeidsledighet og veldig mange på land. På sikt er det fryktelig mange som mister sin jobb. 

De har den beste hovedavtalen i Norge, og en av de beste av våre tariffavtaler. 

Den her svir noe helt jævlig. De som fremmer dette forslaget må ta på det dypeste alvor de  konsekvensene av forslaget. Å stå her i helt alvor å faktisk mene at våre organiserte arbeidsplasser skal legges ned, på en LO-kongress, den største verkstedscenene av de alle, er ikke bare skuffende, det er direkte vondt å høre på. Og da i tillegg tillate seg å peke på alle de "nye" arbeidsplasser for mine fagforeningskamerater som skal visst stå i kø for oss..... Hvor er disse jobbene? 

Kjære kongress, fatt vedtak som vi kan stå for. 

Utvikle ikke avvikle. 

Kjær kongress, Vær så snill, legg ikke ned jobbene våre.

Takk for meg.

Her er talen som Frode fremførte på kongressen:


 
shutterstock_92370940
18.juni.2026

NAF info juni 26

Mange møter og riggbesøk har preget den siste tiden.
Les mer
NAF info juni 26
IMG_7205
21.mai.2026

Lønnsoppgjøret offshore 2026

Brudd i lønnsforhandlingene, det blir mekling.
Les mer
Lønnsoppgjøret offshore 2026
att_vVK-GeLVZKkWe98LhYfMYzsvC-MBx_4SS5Yx_fn9XhM
19.mai.2026

​Tariffoppgjøret for offshore har startet- 2026

I dag startet lønnsoppgjøret for dem som jobber offshore.
Les mer
​Tariffoppgjøret for offshore har startet- 2026
DJI_20260506_104430_945
15.mai.2026

NAF info Mai 26

En info om ansettelser, KHVO, internasjonalt ansatte, well control kurs, lønnsfastsettelse individuell lønn NCBA, pensjon når bosatt utenfor Norge, lønnsregulering kontor, lærlinger, riggbesøk og lønnsoppgjøret offshore.
Les mer
NAF info Mai 26
Plakat%20norsk%20kampanje
12.mai.2026

Kampanje 2026

Da skal vi verve nye medlemmer
Les mer
Kampanje 2026
1DX%208952
17.april.2026

Protokoll Interceptor april -26

Protokoll for Noble Interceptor i Bergen
Les mer
Protokoll Interceptor april -26
}, []);