Prosjekt Catering 6-110:
Det har nå vært gjennomført ett prøveprosjekt hvor man kunne ha 6 ansatte i cateringen dersom man var under 110 i POB(ikke inkludert catering). Tildels kan man vel si at prosjektet har vært vellykket, men med visse forutsetninger. Man må sikre seg at leverandør av kjøkkenmaskiner har rutiner som sikrer konstant drift og at det skal være «doble oppvaskmaskiner» på alle våre enheter.
Kvalitet på mat og renhold i fellesarealene skal vær som det har vært før. Renhold på selve lugaren kan bli redusert. Man må levere/hente sitt privat tøy i vaskeriet, kun uniforms skjorter vil bli brettet.
Personell som ankommer riggen legger selv på sengetøy. Dette er lagt frem på sengen. Personell som reiser hjem tar selv av brukt sengetøy og leverer dette til vaskeri.
MAF mener at å legge på sengetøy/ta av sengetøy skal inngå i arbeidstiden.
Åpningstidene i byssa blir nå endret til 2 timer for hvert måltid bortsett fra ”midnatt”, den blir på 1 timer 45 min. Det blir opptil hver enkelt rigg å bestemme tidene.
Skatt i Danmark på PFA-pensjonen(overskud):
Bedriften har fortsat ikke modtaget svar fra Skattedirektoratet i Norge, men aftalen med at trække penge ud fra opsparingen til betaling af Skat i DK vil uanset blive godkendt snarest.
Det vil blive således at såfremt man ønsker at benytte sig af tilbuddet så må man først bekræfte at man er indforstået med betingelserne ved at signere et memo. Endvidere vil der efter ønske fra PFA blive en nedre grænse for størrelsen på det beløb man kan trække ud. Vi vil informere igen når endelig aftale er på plads.
Lønnsplassering for Operator Drilling:
Bedriften er i gang med egne undersøgelser på riggene, så vi afventer fortsat svar.
Arbeidsbelastning for Elektrikere og ET:
MAF planlægger at mødes med teknisk afdeling for at få bedre oversigt over de udfordringer der er rent teknisk, og deraf hvad der skal til for at normalisere den høje arbejdsbelasting.
Sagen ligger fortsat også i S-AMU hvor det er vedtaget at der skal laves en bemanningsanalyse i teknisk afdeling, med en survey i forkant af analysen for at få bedre oversigt over udfordringerne.
G4 Sveisekurs:
MAF har bedt bedriften om at undersøge om nogen ikke er blevet kompenseret for deltagelse på G4 kurs, men man har selvfølgelig uanset muligheden for selv at henvende sig først.
Tariffavtalens punkt 13.1, Reiseregulativ:
Satsene ble endret i OCS per 01.01.18 fra NOK 733 til NOK 569 som er trekkfritt beløp.
Da det fortsatt er uklart hva sats for 2018 vil bli, vil MDN fra april endre satsene tilbake til 2017 satser, og etterbetale trekkpliktig mellomlegg (733-569 =164).
For kjøring så blir det også gjort forandringer i OCS.
Sats for pendlerreiser (arbeidsreiser) er er NOK 1,56 per km og ingen trekkplikt. Dette er korrekt og vil ikke bli forandret.
For tjenestereiser (kurs & møter) derimot er satsen NOK 3,50 per km/4,10 per km hvorav de siste 60 ører er trekkpliktig. Det er disse NOK 0.60 kr pr km som ikke har vært utbetalt og skattet for. Disse satsene har vært forandret siden 01.01.16.
MDN vil fremdeles kreve ihht Overenskomsten, at en i utgangspunktet benytter offentlig transport, men at avtaler kan inngås på individuell basis mht bruk av privatbil. Bedriften vil sørge for at riktige satser oppdateres i systemet.