Etter at Repsol har i sin kontrakt rett til å levere alle stillingene til prosessen på Inspirer, så ble dette en stor utfordring for oss. Dette blir ikke sett på som outsourcing, men stillingene blir da seconded ut, noe som kan vise seg ikke å være ulovlig.
Dette fikk vi vite først i september 2018.
I forbindelse med at vi har hatt møter med vår ledelse i MDN, sendt mailer til ledelsen i MD i København, mangler vi å få svar på de problemstillingene som dette gir oss. Vi ble lovet en tilbakemelding fra vår direktør i MDN før den 26.11.18.
En slik tilbakemelding vil påvirke samarbeidet mellom MAF og MDN, og dette hadde alt å si når det gjelder bemanningen på Inspirer.
Siden vi ikke hadde fått svar, medførte dette at vi gikk fra bemmanningsanalysen som som skulle gjennomføres den 26-27.11.18 på dag 2, der vi forklarte at som følge av at våre interne utfordringer mellom MAF og MDN ikke var løst, så kunne ikke MAF sine representanter være med på å gjennomføre analysen. På selve analysen var det representanter fra MAF, vernetjenesten, prosessfolk fra både Repsol og MDN, SAFE i Repsol og HMS avdelingen i MDN.
Det er meget viktig å få frem her at vi har virkelig har vært løsningsorienterte og har gitt MDN alle muligheter til å sørge for at avtalen med Repsol kan blitt en suksess.
Vi gikk da fra møte med ett klart krav om at alt arbeid ombord Inspirer skal utføres av MDN personell.
Bemanningsanalysen ble kort tid etter vi gikk avsluttet.
Vernetjensten og MAF vil mer enn gjerne finne løsninger på dette, men da må bedriften komme oss i møte på hva som vi mener er intensjonen med vår Tilslutningsavtale som har fungert utmerket de siste 14 år.
Det skal være ett møte i styret MDN i København den 07.12.18, der vi som ansatterepresentanter vil ta opp denne saken og håper da på at vi kan komme hverandre i møte slik at vi kan fortsette det gode samarbeidet som vil være til det beste for alle.